Samen tot goede oplossingen komen in het interactieve Q&A platform
Stel, jij zit met een probleem en je hebt daar allerlei vragen over. Een e-mail sturen naar je baas en misschien wel weken wachten op antwoord, is dan geen efficiënte manier om met vragen om te gaan. De manier van deze tijd om dat te doen is, door de interactie met elkaar aan te gaan.
Samen met je collega's kom je namelijk tot betere oplossingen voor problemen. Hoe dat precies werkt in het interactieve Q&A platform, komt in deze blog aan bod.
Het begint met een probleem
Laten we één probleem kiezen als uitgangspunt. Stel dat jouw organisatie kampt met een eilandjescultuur. Jij vraagt je af wat er gedaan kan worden om dit te doorbreken en de verbondenheid in de organisatie te versterken.
Jouw vraag plaatsen in het interactieve Q&A platform
Je schakelt de hulp van jouw collega’s in door jouw vraag met hen te delen in het interactieve Q&A platform.
Je voegt tags toe aan jouw vraag op basis van het onderwerp. Zo ontstaat er een kennisbank aan goede antwoorden die makkelijk terug te vinden zijn. In dit geval bijvoorbeeld de tags; samenwerking en cultuurverandering
Samen tot de beste antwoorden komen
Iedere collega die jouw vraag leest, kan hierop reageren. Het mooie hieraan is, dat je vaak goede reacties uit onverwachte hoek kunt krijgen.
Reageren kunnen zij doen door een opmerking te plaatsen onder jouw vraag. Vervolgens kunnen alle medewerkers elkaars opmerkingen beoordelen met een ‘thumbs up’ of ‘thumbs down’. Zo is er consensus over wat goede antwoorden zijn.
Erkenning krijgen
Het werkt altijd prettig en stimulerend als je wordt beloond voor je input. Als iemand een goed antwoord aandraagt, zal hij daarvoor beloond worden met veel 'thumbs up'. Daarmee komt zijn antwoord bovenaan te staan en zien nog meer mensen zijn bijdrage.