Tips voor het schrijven van waardevolle content
Het schrijven van webteksten is al lastig genoeg. Met deze tips krijg je weer inspiratie.
Om in zoekmachines goed te scoren dien je de onderstaaande criteria in de gaten te houden. Ik zag deze Whiteboard Friday video en wilde dit graag delen. Gebruik het als een checklist en schaaf je content bij indien nodig. Goede content is:
- Uniek-in-zijn-soort - staat nergens anders op het web.
- Relevant - bevat content die voor zowel mens als machine ervaren wordt als hetzelfde onderwerp waar naar werd gezocht.
- Nuttig - beantwoordt de vraag van de zoeker op een bruikbare, efficiënte manier.
- Uniek van waarde - geeft informatie die nog niet beschikbaar is of moeilijk elders te verkrijgen.
- Goede gebruikerservaring - is makkelijk en plezierig te consumeren op ieder apparaat.
Alles leuk en aardig, maar hoe realiseer ik "Uniek van waarde"?
1. Er is natuurlijk al enorm veel informatie beschikbaar op het internet. Juist door te kijken naar welke informatie al beschikbaar is, deze samen te vatten en aan te vullen creëer je unieke waarde. Denk goed na over toegankelijkheid en ontwerp. Je wilt dat bezoekers reageren met:
"Wow! Ik heb deze informatie eerder gezien, maar nooit zo goed gepresenteerd en begrijpelijk."
2. Neem de tijd om nieuwe content te schrijven voor veel voorkomende vragen bij de aanschaf, het gebruik of onderhoud van je product of dienst. Je wilt dat bezoekers reageren met:
"Zonder deze site zou ik nooit een antwoord hebben gevonden op mijn vraag."
3. Biedt dezelfde informatie aan op een totaal andere toon of stijl. Zoek de emotie, durf te raken of juist kwetsbaar te zijn. Zorg dat je bezoekers reageren met:
"Ik heb dergelijk dingen eerder gezien, maar deze raakt me echt.
Mocht je nog steeds geen inspiratie hebben, kun je in ieder geval verantwoord browsen op zoek naar relevante pagina's van anderen om te verwerken in je volgende artikel.